سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آیه چهارم:... اولوالامر (مطلب دوم)
| نظر بدهید

باسلام خدمت دوستان گرامی ؛

امشب که شب نوزدهم ماه مبارک رمضان است بی مناسبت ندیدم که پیرامون آیه اولو الامر مطلبی را ارائه دهم. گفتیم که فرمانهای پیامبر دو گونه بودند: فرمانهایی که تحت عنوان سنت از آن حضرت رسیده وفرمانهایی که آن حضرت به عنوان حاکم اسلامی بیان فرموده اند وبدون هیچ قید وشرطی میبایست اطاعت شود حال ممکن است برای کسی این سؤال پیش آیدکه آیا اطاعت از اولو الامر نیز مانند پیامبر به صورت مطلق است یانه ؟

برای پاسخ به این سؤال ابتدا مفهوم اولو الامر را معنی باید کرد: این کلمه از دو واژه ترکیب شده است ،اولی که به معنای صاحبان است و الامر دو معنا دارد 1. فرمان 2. شأن وکار . می بینیم که هر دو معنای امررا در اینجا می توان استفاده کرد البته که معنای دوم طبق آیه 83سوره نساء ظهور بیشتری دارد و علامه طباطبایی هم همین معنا را قبول نموده اند( ترجمه تفسیر المیزان ج4ص624)

همانطور که اطاعت پیامبر اکرم به صورت مطلق در آیه شریفه بیان شده است اطاعت از اولوالامر نیز به صورت مطلق وبی هیچ قید وشرط بیان شده است واین نشان از آن دارد که وجوب اطاعت از اولوالامر همان وجوب اطاعت ازپیامبر است و اگر اطاعت از پیامبر هیچ قید وشرط ندارد اطاعت از اولوالامر نیز اینگونه است وگرنه اجتماع نقیضین پیش می آید که محال است پس اولوالامر نیز باید مانند پیامبر دارای عصمت باشند کما اینکه فخررازی هم به این مطلب اذعان دارد(تفسیر مفاتیح الغیب ج10ص113)

در مرحله بعد باید بگوییم منظور از این اولوالامر چه کسانی هستند ؟ آیا امامان شیعه مدنظر هستند یا دیگری؟ در آینده پیرامون آن صحبت می کنیم . التماس دعا 



نویسنده : مهدی خوش کلام
تاریخ : دوشنبه 94 تیر 15
زمان : ساعت 1:40 صبح


مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir



 

کل بازدید: 27714
بازدید امروز: 15
بازدید دیروز: 9
تعداد کل پست ها: 26

دانشنامه عاشورا

روزشمار محرم عاشورا






پایگاه جامع عاشورا