سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آیه سوم:...ولایت (مطلب سوم)
| نظر بدهید

باسلام خدمت برادران وخواهران گرامی؛

صحبتمان تا آنجا پیش رفت که به اظهار نظر علمای اهل سنت پیرامون آیه ولایت پرداختیم و گفتیم که نزول این آیه در وصف امیالمؤمنین آنقدر واضح است که از سوی اهل سنت ادعای اجماع شده بر این مطلب ولی باز عده ای که دشمنی با اهل بیت دستور کارشان است دست از لجاجت و دشمنی برنداشته اند و سخنان واهی در ردّ این واقعه تاریخی برداشته اند.ابن تیمیه ،ابن قیم جوزی وابن حجرهیثمی از سران این واقعه اند .

قبلاً بیان کرده بودیم سخن ابن تیمیه را که گفته بود (زیادی طرق ناقل یک حدیث باعث تقویت این حدیث می شود حتی اگر این ناقلان فاسق وفاجر باشند) پس با توجه به این سخنش دیگر جای هیچ شک وشیهه ای باقی نمی ماند وادعای اینکه این آیه در باره افرادی چون ابو لبابه، عبادة بن صامت، عبدالله بن أبی، عبدالله بن سلام ویا ابوبکر نازل شده است را رد می کند زیرا:

1.این روایات از سوی افرادی چون عکرمه که از خوارج است وبغض وکینه خوارج بر علیه اهل بیت روشن است نقل شده و عکرمه درانکار فضائل اهل بیت زبانزد است و این خود نشانه باطل بودن این اقوال است.

2.همینکه در مصداق این آیه اتفاق نظری در میان این افراد وجود ندارد نشان از ضعف سخنشان دارد.

3.گفته اند که آیه 51سوره مائده درباره عبدالله بن صامت نازل شده زیرا که او از منافقانی بود که با یهود رابطه پنهانی داشت وهمچنین درباره عبدالله بن أبی که با نصاری مخفیانه پیمان بسته بود، حال چطور می شود که این افراد مصداق آیه 55 مائده نیز باشند زیرا در آیات اول مؤمنین را نهی از ولایت کفار می کند ودر آیات بعد صاحبان ولایت را معرفی می کند.

 



نویسنده : مهدی خوش کلام
تاریخ : دوشنبه 94 خرداد 18
زمان : ساعت 12:29 عصر
چگونه می توان امام زمان علیه السلام راشناخت؟
| نظر بدهید

پاسخ آیت الله جوادی آملی به چهار پرسش درباره امام زمان (عج)
. چگونه می‏توان امام زمان‏(عج) را شناخت؟

شناخت بر دو قسم است: «شناخت تاریخی» و «شناخت واقعی» که از قسم نخست مهم‏تر است. مسئله مهم این است که ما آن حضرت را به حقیقت بشناسیم و ایشان نیز ما را ببیند؛ نه اینکه ما حضرت را ببینیم.

در زمان پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم (که مقامش از همه امامان بالاتر است) عده زیادی آن وجود مبارک را می‏دیدند، اما خدای سبحان درباره آنها فرمود: ?و تراهم ینظُرُون اِلیک و هُم لایُبصرون?[5]؛ آنها را می‏بینی که به تو می‏نگرند؛ ولی تو را نمی‏بینند. اهل نظر هستند، اما اهل بصیرت نیستند. هنر این است که به گونه‏ای باشیم که وجود مبارک امام زمان(علیه‌السلام) ما را ببینند.

در قرآن کریم آمده است: خدا که بر همه چیز بصیر است، در روز قیامت به عده‏ای نگاه نمی‏کند: ?ولایُکلّمهم اللّه و لاینظرُ اِلیهم یومَ القیامةِ و لایزکّیهم?[6] و نگاه تشریفی خود را نسبت به عده‏ای اعمال نمی‏کند.

اگر ما در مسیر صحیح حرکت کنیم، آن حضرت ما را می‏بیند.

2. دلیل قرآنی وجود حضرت حُجّت (عج) چیست؟

مرحوم کلینی (رضوان اللّه علیه) در کتاب شریف کافی[4] طی بابی از ائمه(علیهم‌السلام) نقل کرده است که به سوره قدر احتجاج کنید، زیرا در سوره قدر آمده است، هر سال لیلة القدری دارد و فرشتگان در شب قدر، هر سال با همراهی روح (جبرئیل سلام اللّه علیه)، همه احکام و امور را به زمین نازل می‏کنند.

وقتی فرشتگان احکام و امور را به زمین می‏آورند، باید آن را به کسی بسپارند، چون افراد عادی نمی‏توانند میزبان فرشتگان باشند و احکام صادره را تحویل بگیرند، پس تنها کسی که در روی زمین مهمان‏دار فرشتگان و تحویل گیرنده این امور و مقدّرات است، وجود مبارک ولی عصر(علیه‌السلام) است، بنابراین با توجه به روایاتی که مرحوم کلینی نقل کرد، از نظر قرآن، در شب قدر که همه فرشتگان به همراهی جبرئیل(سلام اللّه علیه) یا روح، مقدّرات امور را نازل می‏کنند، باید آن را به کسی بسپارند و به او گزارش بدهند؛ گیرنده این امور وجود مبارک ولی عصر(ارواحنا فداه) است.

3. حیات حضرت ولی عصر(علیه‌السلام) از نظر علمی چگونه توجیه می‏شود؟

حیات طولانی امام زمان(علیه‌السلام) بر خلاف عادت است، نه بر خلاف علّیّت؛ یعنی به طور عادی کسی نمی‏تواند، هزار یا ده هزار سال زندگی کند؛ اما به صورت غیر عادی (خرق عادت) این کار ممکن است.

دوم. اگر بدانیم انسان چیست و چه کسی بدن او را اداره می‏کند، اصلاً این پرسش برای ما مطرح نمی‏شود؛ برای مثال برای عرفا و حکمای بزرگ، اصلاً چنین پرسشهایی مطرح نمی‏شود.

بنده زمانی به دندانپزشک محترمی مراجعه کردم. او می‏گفت دندانهای بعضی صد سال سالم می‏ماند و نمی‏پوسد؛ ولی اگر فولاد صد سال شب و روز کار کند، فرسوده می‏شود. چون اگر فولاد و آهن فرسوده شود، دیگر چیزی جایگزین آن نمی‏شود؛ امّا دندان انسان هر روز عوض می‏شود و هر روز سلولهای جدیدی جای سلولهای مرده و قدیمی را می‏گیرد.

با این توضیح، همه ذرات بدن در حرکت و تعویض است و روح آدمی همه حرکات این ذرات را تحت کنترل دارد. حال اگر روح انسان کاملی، بر خلاف عادت (نظم عادی)، بهترین سلولها را جایگزین کند و دقیق‏ ترین کنترلها را روی قسمتهای مختلف بدن داشته باشد، یک انسان کامل می‏تواند، میلیونها سال زنده بماند (این مطلبی است که در علم پزشکی امروز به اثبات رسیده است).

مُلای رومی طی مثالی می‏گوید: اگر شما روز یا شبی در کنار نهر روانی که آب آن به آرامی در حرکت است، بنشینید و تصویر خورشید یا ماه را در آن ببینید، متوجه می‏شوید که صدها عکس می‏آید و می‏رود و شما همچنان خیال می‏کنید که ساعتها با عکس نخست روبه‏رو بوده‏اید، در حالی که آینه‏ها و عکسهای متعدد، هر لحظه می‏آمدند و می‏رفتند.

آب مبدَل شد در این جو چند بار عکس ماه و عکس اختر برقرار[1]

این بزرگوار در جای دیگر می‏گوید:

ای برادر تو همان اندیشه‏ای ما بقی تو استخوان و ریشه‏ای[2]

بنابراین، اگر کسی روح و سلطه آن بر بدن خود را بشناسد، و سَیَلان، حرکات و تعویض ذرات بدن را تحت کنترل روح بداند و نیز کمی با حکمت و عرفان آشنا شود، این اشکال که چگونه یک انسان می‏تواند یک یا دو میلیون سال یا بیشتر بماند، برای او مطرح نمی‏شود. اگر پیوند روح با خالق جهان هستی به اندازه‏ای بود که قدرت خاصی ما فوق قدرت افراد عادی یافت، می‏تواند همان طور که بدن خود را می‏گرداند، خارج از بدن خود را هم اداره کند، زیرا خارج از روح او هم حکم بدن او را دارد.

وجود مبارک امیرمؤمنان(سلام اللّه علیه) در خطبه قاصعه نهج‏البلاغه می‏فرماید: من در حضور پیامبر اکرم‏صلی الله علیه و آله و سلم بودم که مشرکان حجاز به پیامبر اکرم‏صلی الله علیه و آله و سلم گفتند، اگر تو پیامبری معجزه‏ای (حسّی) بیاور تا تو را بپذیریم. آنگاه گفتند: دستور بده نیمی از درختی که روبروی تو است، از نیمه دیگر جدا شود و به حضور تو بیاید. حضرت فرمود: اگر این کار را انجام بدهم، ایمان می‏آورید؟ گفتند: بلی. حضرت علی(علیه‌السلام) در ادامه می‏فرماید: من دیدم که این درخت دو نیم شد و نیمی از آن در جای خود ایستاد و نیم دیگر حرکت کرد و جلو آمد، به طوری که شاخه‏های آن روی دوش ما قرار گرفت.

مشرکان گفتند: دستور بده نیمه دیگر آن هم از جای خود حرکت کند و نزد تو بیاید. پیامبر اکرم‏صلی الله علیه و آله و سلم این کار را هم انجام دادند. بعد گفتند: دستور بده دو نیمه درخت به هم متصل شود و در جای اول قرار گیرد؛ با این همه، مشرکین باز هم ایمان نیاوردند.[3]

همه کرامات محال عادی هستند؛ نه محال عقلی که محال عقلی (مانند 2*2=5) کرامت یا اعجازبردار نیست؛ به هر حال، حیات حضرت ولی‏عصر(عج) محال عادی است؛ نه محال عقلی.

4. مسئله وجود مقدس امام زمان‏(عج) از نظر فلسفی چگونه توجیه می‏شود؟ آیا دلیل فلسفی بر اثبات وجود آن حضرت وجود دارد؟

درباره وجود مبارک حضرت حجّت‏(عج) «برهان عقلی بر امکان» اقامه می‏شود؛ یعنی بر اساس حکم عقل، ممکن است انسان کاملی عمر طولانی داشته باشد.ما به دیدن عمرهای کوتاه عادت کردیم. اما اگر شخصی، از همه علل و عوامل طبیعی آگاه باشد و آنچه برای او سودمند است، فراهم کند و از آنچه برای او زیانبار است بپرهیزد، می‏تواند عمر طولانی داشته باشد. این مسئله خارق عادت است؛ نه خارق عقل. معجزه هم چیزی خارق عادت است، نه خارق عقل. علم نیز به چنین چیزی راه نیافته است، زیرا علم به امور عادی راه دارد؛ نه امور غیر عادی. کرامت نیز در امور خلاف عادت جاری است.



[1] ـ مثنوی معنوی، دفتر ششم، بیت 3178.

[2] ـ همان، دفتر دوم، بیت 277.

[3] ـ ر.ک: نهج البلاغه، خطبه 192 (قاصعه).

[4] ـ الکافی، ج 1، ص 242 (باب فی شأن «اِنّا اَنزلناه فی لیلة القدر» و تفسیرها).

[5] ـ سوره اعراف، آیه 198.

[6] ـ سوره آل‏عمران، آیه 77.


 



نویسنده : مهدی خوش کلام
تاریخ : جمعه 94 خرداد 15
زمان : ساعت 5:40 عصر
برادران پیامبر
| نظر

بسم الله الرحمن الرحیم

همه در مسجد نشسته ایم و منتظر هستیم تا پیامبر بیاید، دیگر وقت زیادى تا اذان نمانده است، مردم کم کم براى خواندن نماز به مسجد مى آیند.
نگاه کن! این پیامبر است که به این سو مى آید، همه به احترام او از جاى خود بلند مى شوند. پیامبر به سوى محراب مى رود و نماز برپا مى شود.
بعد از نماز، پیامبر رو به مردم مى کند تا براى آنان سخن بگوید، همه منتظر هستند تا امروز هم از سخنان پیامبر بهره مند شوند.
در این هنگام پیامبر چنین مى فرماید: کاش مى توانستم برادرانم را ببینم!
پیامبر این موضوع را دو بار تکرار مى کند.
همه ما مى خواستیم بدانیم که منظور پیامبر از این سخن چیست؟ برادران پیامبر چه کسانى هستند که این قدر او مشتاق دیدار آنهاست.
بعضى ها خیال مى کنند که حتماً کسانى برادران پیامبر هستند که آن حضرت را یارى نموده اند و از اصحاب او هستند. براى همین یکى از آنها چنین مى گوید: اى رسول خدا! شما دعا کردى که خدا توفیق دیدار برادرانتان را به شما عنایت کند، آیا ما که به تو ایمان آوردیم و تو را یارى کردیم برادران تو نیستیم؟
پیامبر نگاهى به سوى او مى کند و مى گوید: شما یاران من هستید، امّا برادران من کسان دیگرى هستند، آنهایى که در «آخر الزّمان» مى آیند و به من ایمان مى آورند در حالى که مرا ندیده اند، به خدا قسم من آنها را به نام هایشان مى شناسم، آنها براى حفظ دین خود با مشکلات زیادى روبرو مى شوند، به راستى که آنها چراغ هایى هستند که مردم را هدایت مى کنند و خداوند آنها را از فتنه هاى بسیارى نجات مى دهد، اى کاش من آنها را مى دیدم!
ایمان آنان از ایمان همه مردم بهتر است، زیرا آنان بر سیاهى روى کاغذ ایمان آورده اند، آنان مرا ندیده اند و امام زمان خویش را به چشم سر ندیده اند، امّا قلب هاى آنان از نور ایمان روشن است.
وقتى سخن پیامبر به اینجا رسید، همه ما به فکر فرو رفتیم. ما که پیامبر را در جنگ ها با تمام وجودمان یارى کرده ایم، برادر پیامبر نیستیم! بلکه کسانى که در آینده خواهند آمد، برادران پیامبر هستند، اى کاش ما هم در آن زمان به دنیا مى آمدیم!!


1-أمالی المفید، ابو عبدلله محمد بن العنان العکبری البغدادی المعروف بالشیخ المفید (ت413ه) ،تحقیق :حسین ?ستاد ولی و علی اکبر الغفاری ،قم:موسسه النشر الاسلامی ،الطبعه الثانیه ،1404ه
2-الأمالی ، ابو جعفر محمد بن الحسن المعروف بالشیخ الطوسی(ت460ه) تحقیق : موسسه البعثه قم : دار الثقافه ،الطبعه الأولی 1414ه
3-الأمالی ،محمد بن علی بن بابویه القمی (الشیخ الصدوق) (ت381ه)، تحقیق موسسه البعثه ،الطبعه ال?ولی ،1617ه
4-الإمامه و التبصره من الحیره، أبو الحسن علی بن الحسین بن بابویه (ت329ه) تحقیق: محمد رضا الحسینی،قم:مؤسسه آل البیت،الطبعه الاولی1407ه
5-بحار الأنوار الجامعه لدررأخبار الأئمه الأطهار، محمد بن تقی مجلسی (ت1110ه) طهران :دارالکتب الاسلامیه ،الطبعه ال?ولی،1386ه




نویسنده : مهدی خوش کلام
تاریخ : شنبه 94 خرداد 9
زمان : ساعت 10:55 عصر
مناجات شعبانیه
| نظر بدهید

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از اعمال ماه شعبان خواندن مناجات شعبانیه است
خوندن این دعا رزق معنوی ویژه ای است که اهل بیت روش تاکید داشتن
فرازی از این مناجات تقدیم میشود
http://s6.picofile.com/file/8190139900/photo_2015_05_24_21_31_17.jpg

? .إِلَهِی وَ أَنَا عَبْدُکَ وَ ابْنُ عَبْدیِکَ قَائِمٌ بَیْنَ یَدَیْکَ مُتَوَسِّلٌ بِکَرَمِکَ إِلَیْکَ

معبودا، اینک منم بنده تو و زاده دو بنده تو. در پیشگاهت ایستاده‌ام و به بزرگواری و بخشندگی‌ات توسل جسته‌ام.

 إِلَهِی أَنَا عَبْدٌ أَتَنَصَّلُ إِلَیْکَ مِمَّا کُنْتُ أُوَاجِهُکَ بِهِ مِنْ قِلَّةِ اسْتِحْیَائِی مِنْ نَظَرِکَ وَ أَطْلُبُ الْعَفْوَ مِنْکَ إِذِ الْعَفْوُ نَعْتٌ لِکَرَمِکَ

معبودا، منم بنده‌ای که از سرِ شوخ‌چشمی در پیشگاه تو گنه کردم، و اینک از تو عفو خواهم؛ زیرا که عفو، صفتِ بزرگواری و بخشندگی توست.

إِلَهِی لَمْ یَکُنْ لِی حَوْلٌ فَأَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِیَتِکَ إِلا فِی وَقْتٍ أَیْقَظْتَنِی لِمَحَبَّتِکَ وَ کَمَا أَرَدْتَ أَنْ أَکُونَ کُنْتُ فَشَکَرْتُکَ بِإِدْخَالِی فِی کَرَمِکَ وَ لِتَطْهِیرِ قَلْبِی مِنْ أَوْسَاخِ الْغَفْلَةِ عَنْکَ

معبودا، مرا توانی نیست که بدان از چنگ گناهانم گریزم، مگر وقتی که تو با محبتت بیدارم کنی و آن سان شوم که تو خواهی؛ پس سپاست گویم از آن رو که مرا به [دریایِ] کرمت درآوردی و دلم از پلیدی غفلت از حضرت تو زدودی.


برای دریافت ایمیل های ناب مذهبی کلمه عضویت را برای ما ارسال فرمایید

aa.hasanvand@yahoo.com



نویسنده : مهدی خوش کلام
تاریخ : یکشنبه 94 خرداد 3
زمان : ساعت 9:40 عصر
آیه سوم:...ولایت(مطلب دوم)
| نظر

باسلام خدمت دوستان عزیز،

اعیاد شعبانیه را خدمت شما بزرگواران تبریک می گویم .

امشب می خواهم  به بیان برخی اشکالاتی که برخی اهل سنت بر شیعه گرفته اند اشاره ای داشته باشم زیرا که اکثر علمای اهل سنت بر این نظرند که این آیه در مورد امیرالمؤمنین علی علیه السلام نازل شده است وحتی در این باره گفته اند که اجماع وجود دارد(معنای اجماع این است که هیچ عالم ومفسر قرآنی در این زمینه نظری غیر از این مطلب ندارد) برخی از این افراد عبارتند از:

1.ایجی در کتاب المواقف ج3ص601 :وأجمع أئمّة التفسیر أنّ المراد علی

2.آلوسی در تفسیر روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم ج6ص167 :وغالب الأخباریین على أنها نزلت فى على کرم الله تعالى وجهه

3.تفتازانی د رکتاب شرح المقاصد فی علم الکلام ج2ص288: نزلت باتفاق المفسرین فی علی بن أبی طالب رضی الله عنه حین أعطى السائل خاتمه وهو راکع فی صلاته وکلمة إنما للحصر بشهادة النقل والاستعمال.

این آیه ، به اتفاق مفسران در حق علی بن أبی طالب (علیه السلام) بعد از آن که در حال رکوع نماز به سائل انگشتر داد نازل شده است.

برخی دیگر از بزرگانی که بر این قضیه مهر تأیید زده اند عبارتند از: سیوطی، جصاص، ابن کثیردمشقی، شجری جرجانی، انصاری قرطبی . حال با این اوصاف اگر کسی چنین اشکالی بکند که این آیه در مورد امیرالمؤمنین علی علیه السلام نازل نشده است تکلیفش روشن است زیرا بنا بر اعتقاد ابن تیمیه حرانی که از بزرگترین عالمان اهل سنت است به سخن چنین کسی نباید اصلاًهیچ توجهی کرد. او می گوید: تعدد الطرق وکثرتها یقوى بعضها بعضا حتى قد یحصل العلم بها ولو کان الناقلون فجارا فساقا فکیف إذا کانوا علماء عدولا ولکن کثر فی حدیثهم الغلط.

زیادى و تعدد راه‌هاى نقل حدیث برخى برخى دیگر را تقویت مى‌کند که خود زمینه علم به آن را فراهم مى‌کند؛ اگر چه راویان آن فاسق و فاجر باشند؛ حال چگونه خواهد بود حال حدیثى که تمام راویان آن افراد عادلى باشند که خطا و اشتباه هم در نقلشان فراوان باشد .

ابن تیمیه الحرانی، أحمد عبد الحلیم أبو العباس (متوفای 728 هـ)، کتب ورسائل وفتاوى شیخ الإسلام ابن تیمیة، ج 18، ص 26، تحقیق: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم العاصمی النجدی، ناشر: مکتبة ابن تیمیة، الطبعة: الثانیة.

بنا برنظر ابن تیمیه این روایاتی که همگی نقل می کنند که این آیه در مورد امیرالؤمنین نازل شده راه را برای هرگونه اشکالی می بنددولی متأسفانه برخی افراد نادان از جمله خود ابن تیمیه حرانی ، ابن قیم جوزی، ابن حجر هیثمی این عناد را ورزیده اند ودشمنی خود را با اهل بیت به نمایش گذاشته اند واشکالی گرفته اند که با سخن تمامی این بزرگان یاد شده وحتی با سخن خودشان در تناقض است .

در آینده باز هم در این مورد گفتگو می کنیم.



نویسنده : مهدی خوش کلام
تاریخ : جمعه 94 خرداد 1
زمان : ساعت 11:34 عصر


مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir



 

کل بازدید: 27565
بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 2
تعداد کل پست ها: 26

دانشنامه عاشورا

روزشمار محرم عاشورا






پایگاه جامع عاشورا