سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آیه چهارم:... اولوالامر (مطلب دوم)
| نظر بدهید

باسلام خدمت دوستان گرامی ؛

امشب که شب نوزدهم ماه مبارک رمضان است بی مناسبت ندیدم که پیرامون آیه اولو الامر مطلبی را ارائه دهم. گفتیم که فرمانهای پیامبر دو گونه بودند: فرمانهایی که تحت عنوان سنت از آن حضرت رسیده وفرمانهایی که آن حضرت به عنوان حاکم اسلامی بیان فرموده اند وبدون هیچ قید وشرطی میبایست اطاعت شود حال ممکن است برای کسی این سؤال پیش آیدکه آیا اطاعت از اولو الامر نیز مانند پیامبر به صورت مطلق است یانه ؟

برای پاسخ به این سؤال ابتدا مفهوم اولو الامر را معنی باید کرد: این کلمه از دو واژه ترکیب شده است ،اولی که به معنای صاحبان است و الامر دو معنا دارد 1. فرمان 2. شأن وکار . می بینیم که هر دو معنای امررا در اینجا می توان استفاده کرد البته که معنای دوم طبق آیه 83سوره نساء ظهور بیشتری دارد و علامه طباطبایی هم همین معنا را قبول نموده اند( ترجمه تفسیر المیزان ج4ص624)

همانطور که اطاعت پیامبر اکرم به صورت مطلق در آیه شریفه بیان شده است اطاعت از اولوالامر نیز به صورت مطلق وبی هیچ قید وشرط بیان شده است واین نشان از آن دارد که وجوب اطاعت از اولوالامر همان وجوب اطاعت ازپیامبر است و اگر اطاعت از پیامبر هیچ قید وشرط ندارد اطاعت از اولوالامر نیز اینگونه است وگرنه اجتماع نقیضین پیش می آید که محال است پس اولوالامر نیز باید مانند پیامبر دارای عصمت باشند کما اینکه فخررازی هم به این مطلب اذعان دارد(تفسیر مفاتیح الغیب ج10ص113)

در مرحله بعد باید بگوییم منظور از این اولوالامر چه کسانی هستند ؟ آیا امامان شیعه مدنظر هستند یا دیگری؟ در آینده پیرامون آن صحبت می کنیم . التماس دعا 



نویسنده : مهدی خوش کلام
تاریخ : دوشنبه 94 تیر 15
زمان : ساعت 1:40 صبح
دعا و وسعت اضطرار
| نظر

سلام علیکم
امیدوارم طاعات و عبادات قبول درگاه احدیت واقع شده باشه
وفات حضرت خدیجه کبری بزرگ بانوی اسلام رو  تسلیت عرض میکنم 
مطلب زیر در زمینه وسعت اضطرار و و سعت در دعا از حجه الاسلام میرباقری تقدیم میشود

اگر کسی با دعا مانوس شد کم کم درهای دعا به رویش باز می شود، به او حال دعا می دهند، وسعت دعا پیدا می کند، وسعت اضطرار پیدا می کند، و وسعت اضطرار وسعت رحمت می آورد؛
.
. «قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُم»؛ اگر دعایتان نبود خدا چه اعتنایی به شما بکند. به اندازه فقرمان و اضطرارمان به ما می دهند.  انسان اگر اضطرارش به نان است خب، نان به او می دهند. دلیلش هم این است که اگر بیشتر از نان به او بدهند هدر می شود.
.
خدا استاد ما را رحمت کند، می گفت: دیده اید اینهایی که از بالای ماشین هندوانه پرت می کنند؟ در لحظه ای که طرف مقابل حواسش پرت است، اگر پرت کند، هم هندوانه می شکند هم طرف آلوده می شود! .

ما هم وقتی نمی خواهیم، اگر بهمان بدهند، هم خودمان آلوده می شویم هم نعمت را ضایع می کنیم. من که از خدا جز نان نمی خواهم طبیعی است که اگر بیشتر بدهند این نعمت من را خسته می کند. حوصله ام سر می رود. نمی دانم با آن چکار کنم.
.  به اندازه فقرمان و اضطرارمان به ما می دهند. توسعه و گسترش اضطرار، توسعه رحمت می آورد. وسعت اضطرار به این است که سحرها بلند بشوید ابوحمزه بخوانید، کم کم فضای ابوحمزه، فضای جمال الهی، فضای افتقار من، فضای بدی های من، فضای محاسن او، موانع من، مشکلات من برایم روشن بشود. آنوقت انسان زبان دعا پیدا می کند، زبان دعا که پیدا شد همان می شود که فرمودند: مَنْ أُعْطِیَ الدُّعَاءَ أُعْطِیَ الْإِجَابَة



نویسنده : مهدی خوش کلام
تاریخ : شنبه 94 تیر 6
زمان : ساعت 11:28 عصر
آیه چهارم:...اولی الامر(مطلب اول)
| نظر بدهید


باسلام خدمت همه عزیزان خواننده این متن؛

یکی از آیاتی که در زمینه امامت وولایت مطرح است آیه 59 سوره نساء است که مشهور به آیه اولی الامر است. النساء : 59 یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فی‏ شَیْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ ذلِکَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْویلاً  

 اى کسانى که ایمان آورده‏اید، خدا را اطاعت کنید و از فرستاده او و صاحبان امرتان (که جانشینان معصوم پیامبرند) اطاعت نمایید. پس اگر درباره چیزى (از امور دین یا دنیا) نزاع داشتید آن را به خدا و رسولش برگردانید (اختلاف در دین را به وسیله فقیه و اختلاف در دنیا را به واسطه قاضى به کتاب و سنّت بازگردانید) اگر ایمان به خدا و روز واپسین دارید، این (براى شما) بهتر و خوش عاقبت‏تر است.

همانطور که مشاهده می شود در این آیه خدای متعال به مؤمنان دستور به پیروی از خود وپیامبر و اولی الامر داده و این پیروی بی چون وچرا نشان از عصمت ودوری ایشان از هر گونه اشتباه وگناهی دارد زیرا که ایشان را همردیف خود خدا قرار داده است و اینکه خدای متعال از بندگانش خواسته که او را اطاعت کنند بدین معنی است که آنچه از طریق پیامبر عزیزش برای ما وحی فرستاده به عنوان شریعت واحکام بپذیریم وبکار ببندیم و پیامبر اکرم نیز دو جنبه دارد:

1.جنبه تشریع یعنی جزئیات وتفاصیل احکام که برای کلیات احکامی که در قرآن بیان نموده است از طریق پیامبر به مردم بیان وانتقال داده می شود بنا بر آیه 44 سوره نحل که می فرماید :وانزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزّل بینهم

2.یک دسته از احکامی که پیامبر به مقتضای ولایتی که بر مردم داشتند و با توجه به منصب قضا وحکومت،ایشان صادر می نمودند بنا بر سوره نساء آیه 105 که می فرماید لتحکم الناس بما اراک الله

در آینده باز هم در این آیه صحبت می کنیم.التماس دعا

 

 




نویسنده : مهدی خوش کلام
تاریخ : جمعه 94 تیر 5
زمان : ساعت 2:6 صبح


مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir



 

کل بازدید: 27561
بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 2
تعداد کل پست ها: 26

دانشنامه عاشورا

روزشمار محرم عاشورا






پایگاه جامع عاشورا